Oppvarming av leilighet:
Oppvarming av leiligheter og varmt tappevann i Tindlundpark
Bakgrunn:
Tappevann og gulvvarme i hele Tindlundpark leveres fra felles energisentral med bla. bergvarme. Sentralen har jevnlig tilsyn og rett temperatur leveres fra sentralen, den har imidlertid utfordringer spesielt på ekstra kalde dage.
Varmtvann forvarmes av energisentralen og lagres i varmtvannstanker, gulvvarmen har egen sløyfe utenom varmtvannet.
Varmtvann ut i fra sentralen er på ca. 55 grader, vannet til gulvvarme er ca. 33 grader.
Det leveres varme hele året fra sentralen, sameiet justerer ikke ned temperaturen når strømprisene går opp. Hver enkelt seksjon har energimåler slik at man blir belastet for sitt forbruk.
Igangsetting høst:
Hvis gulvvarmen har vært av en stund kan det være at akuatorer (de hvite koppene i fordelingsskape) har hengt seg opp. Det er derfor viktig å sette alle termostater på maks, vente noen minutter også sjekke om toppen på akuatorene har åpnet seg (du vil da se blå farge på de).
De gjennomsiktige glassene over med rød innfestning indikerer hvor mange liter vann i minuttet det strømmer igjennom rørene dine, disse skal gå ned til ca ½-liter pr min avhengig av forhåndsinnstilling. Gulvvarmen virker da normalt
Justering av vannmengde må kun utføres av rørlegger.
Vedlikeholdsansvar:
Sameiet har ansvar for at det kommer varmt tappevann og gulvvarme frem til første stoppekran i leiligheten.
Hver enkelt seksjonseier har selv ansvar for vedlikehold av termostater, akuatorer, ventiler mv. i sin seksjon.
Det er den enkelte seksjonseier som rekvirerer rørlegger for utbedring av feil på sitt eget anlegg. Er det kaldt i et enkelt rom, kan det være lurt å sjekke listen over.
Instruksjon med bilde her
Garasje:
Trådløst internett: "TindlundPark Beboere" har passord TindP2018 og kan brukes av alle. Dette gir bla. muligheten for wifi over tale på mobiltelefoner, da mobildekningen er variabel i kjeller.
Betjening av garasjeport:
Parqio har fortsatt ikke fått til optimal bruk av skiltgjennkjenning, det understrekes at denne tjenesten er en tilleggstjeneste hver enkelt må betale parqio for. Den har pt. problemer med å lese grønne skilt, men øvrige skal fungere.
Selv om muligheten for å åpne porten med kodepanel i nedkjørselen nå er fjernet kan man fortsatt åpne porten ved å ringe 23 50 68 88 (telefonnummert det ringes fra må fortsatt være registrert i parqio). i tillegg kan man åpne via appen til Parqio og via fjernkontroll, så det mangler ikke på muligheter for å åpne porten. Betjening av garasjeport
Tv- og internett:
Kollektiv avtale på tv- og internett er inkludert i felleskostnadene og gir hver seksjonseier større frihet til å velge sitt eget innhold. Mer informasjon kommer om avtalen når denne er rullet ut av telia (tidlig 2024).
Ved salg av leilighet eller nye leietakere må den enkelte varsle Telia om eierskapet. Dette gjøres på https://www.telia.no/borettslag/beboer evt. Via Telia kundeservice 21545454 eller Telia Storbyen for å få nytt utstyr og riktig kuneinformasjon er registrert leiligheten.
Ved å opplyse om adressen vil Telia se at det er en kollektiv avtale, den enkelte kan logge inn på min side for å velge innhold eller kjøpe tjenester. Dette kan også gjøres via kundeservice.
Salg eller utleie av leilighet